Saturday, April 30, 2011

In process to change life...

Assalammualaikum....niat balik kali ni tak mau dah berblog tapi tak boleh tahan..sungguh!!
tengok kawan-kawan yang lain giat dok tulih blog .. geram tengok depa punya gambaq best-best ....
jeles gila-gila tak tipu !...blog aku ni tobat ada yang menyampah nak tengok ..bukan menyampah nak tengok  meluat pown ada benci pown ada arghh...senang cerita semua yang buruk-buruk ada la kat blog aku   ..
tapi lantak ar blog aku hampa kalut pa ...aku nak perasan sorang-sorang ka aku nak bajet ka ikut suka aku ar..kot hampa yang jeles kat aku ..aku tau lama dah...ramai yang jeles kat aku...pasai pa aku tak tau yang dok jeles sangat kat aku..hahahhaha,..aku melalut jauh..bukan nak cerita hat tu sebenaqnya..zaman muda-muda macam aku ni (dok rasa habih muda dah) susahkan nak jaga hati...hati muda kita ni selalu nak ke benda-benda yang seronak nakkan kebebasan ja keja ..kadang-kadang tu sentiasa nak berontak dengan peraturan-peraturan Allah,..macam-macam kan umoq macam kita nih..kadang-kadang tu sedih sangat bila tengok news paper ..setiap hari ada ja kes buang anak .kalau tak buang anak kes bunuh  tak kes bunuh kes rogol .. nampak sangat dunia dah akhir zaman (tapi awat masih ada yang langsung tak rasa dunia nih nak kiamat dah??) dah ada depan mata dah maksiat sana sini ... kejatuhan moral ! perangai manusia sekarang nih dah macam binatang ..langsung tak dak kesedaran remaja tak dak akhlak sana sini dok buat maksiat ..tak dak rasa malu langsung ..yang tu cerita pasai remaja tak tengok lagi  pasai orang tua.. ada yang bapak rogol anak , bapak bunuh anak , mak buang anak ..apa nak jadi sekarang nih? semua nih sebab pa ?? sebab nama islam  hanya kat i/c ja .. didikan cara islam langsung tak dak untuk anak-anak.. nih bila anak-anak dah besaq baru nak suruh ikut hukum Allah ..mana budak tu mau.tu yang orang dok kata luntur buluh biaq la dari rebung , bila dah besaq mana boleh nak lentuqkan buluh-buluh tu.keras bukan main lagi...pendidikan  awal cara islam kena ada,tarbiyah kena sentiasa bergerak dalam hati ..insyaAllah la bila didik cara islam Allah jaga , generasi-generasi yang baru-baru tak dak kot yang buat maksiat..nak lahirkan generasi-generasi yang baru  kita la 
yang kena sekarang ni jaga diri kita jauhi cinta sebelum kahwin , ilmu basic iman islam kena ada dah.(cinta tu fitrah ,tapi kita boleh kawal dia). tu la Allah kata :tundukkanlah pandangan nescaya Allah memeliharamu,sesungguhnya jelingan mata itu merupakan panahan SYAITAN..(tak ingat ni hadis ke ayat Alquran n ayat berapa tah.tapi ala-ala bunyi macam tu la. ) ... dengan jaga pandangan kita boleh elak dari maksiat .awai-awai lagi Allah dah pesan jaga pandangan .bila diri kita dah terjaga insyaAllah Allah akan aturkan pasangan yang baik buat diri kita yang baik...lelaki yang baik untuk perempuan yang baik , dan sebaliknya...lelaki yang jahat hanya untuk perempuan yang jahat ..dan sebaliknya... pandai-pandai la kita pikiaq ..Allah dah bagi akal kita guna la sebaik-baiknya.semuanya ada dalam tangan kita ..cuma kita nak atau tak ja ..sama-sama la kita jaga diri kita bagi melahirkan generasi-generasi soleh solehah musleh muslehah..choice in your hands ...


siapa yang tak menyebukkan dirinya dengan kebaikan ,maka dia akan disibukkan dengan kejahatan @ kemaksiatan....sebelum habih tulih nih meh jom pi blog nih (tekan sini) ...
ok lah dah tak dak apa-apa dah yang nak ditulis..tu ja kot untuk kali nih...
Assalamualaikum....


by:syafiqah othman